Věnuji dětem, které potřebují podpořit před vstupem
do první třídy, pracovat na grafomotorice, i dětem školním, u
kterých deficity stále přetrvávají, a také dětem s již
diagnostikovanou specifickou poruchou učení, ADHD.
Já
sama získávám praxí nové poznatky, formují se mé přístupy.
Snažím se s dětmi pracovat hravou uvolněnou formou a „ušít“
každému dítěti přístup na míru dle jeho potřeb. Osvědčuje
se mi princip „méně ale často“. Pravidelnou intenzivní prací
dítě nejen dohání deficity, ale učí se i pozornosti,
trpělivosti, práci s chybou. Úspěch v práci (která je mnohdy
mravenčí) přináší spokojenost a podpoří sebevědomí. Děti
rozkvetou!
Někdy
mi pomáhají stimulační programy, které jsou již vyzkoušené,
úspěšnost je ověřená.
Jedním
je stimulační program Maxík,
který v krátkosti představím.
Je to
akreditovaný program MŠMT č.j. 16 749/2012-25-302
Autorkami
jsou Mgr. Pavla Bubeníčková a PaedDr. Zdeňka Janhubová. Vznikl
na základě jejich dlouhodobé zkušenosti z práce s dětmi se
speciálními vzdělávacími potřebami.
Je
určen pro děti od
pěti let, děti s odloženou školní docházkou a pro děti 1. a 2.
třídy, kterým se psaní, čtení a počítání ve škole příliš
nedaří.
Práce
je možná skupinově i individuálně.
V
patnácti systematicky propracovaných lekcích jsou posilovány
složky:
motorická,
grafomotorická
a
percepční.
Každodenní
práce není časově náročná, ale je potřeba pravidelnost. S
dítětem pracuje jak terapeut, tak i rodiče doma. Pokud je dítě
nemocné, rodič si přijde pro instrukce a materiály pro domácí
práci. Jakékoliv nejasnosti je možné individálně konzultovat.
Činnosti
jsou zaměřené na celkový rozvoj dítěte.
Nácvik
pohybových stereotypů – stabilní držení těla –
sezení i postoj – zvládnutí rovnováhy, zdravého dýchání.
Grafomotorické
dovednosti – správný úchop psacího náčiní,
správné sezení, pohyblivost kloubů ruky.
Schopnost
uvědomělého cíleného pohybu a jeho automatizace a fixace
– koordinace a ovládání motoriky těla.
Rozvoj
komunikačních dovedností – rozvoj pojmového myšlení
a řeči, porozumění obsahu slyšeného
Rozvoj dílčích funkcí v oblastech:
- oblast zraková – rozlišování, zraková paměť a vizuomotorika
- oblast sluchová – schopnost věnovat pozornost a rozumět obsahu sdělení, rozlišování zvukové podoby hlásek, slabik a slov, sluchová paměť a audiomotorika (příjem informací sluchovou cestou a jejich zpracování do verbální, kreslené i psané podoby)
- oblast prostorové orientace – na vlastním těle, na papíru, před sebou, na protější osobě, orientace v okolí
- intermodalita – schopnost přepínat mezi různými způsoby smyslového vnímání. Např. Podle zvukové podoby hlásek si představit správný tvar písmen a opačně.Děti s tímto oslabením mají problém s vytvořením spojení mezi zrakovými, sluchovými a prostorovými podněty. Nerozumí slovním pokynům, potřebují názorné vedení, podrobný návod i na opakující se denní činnosti. Dítě je nesamostatné, pracuje pouze s oporou a vedením.
- serialita – v předškolním věku souvisí s řazením stále se opakujících běžných činností – při oblékání, hygieně, dodržení režimu. Ve škole při výuce se potíže mohou projevovat se správným řazením písmen ve slovech při psaní a čtení, s pořadím slov ve větě nebo i číslic. Dítě může vynechávat písmena, číslice či znaménka – diakritická či početní.Nedostatky v této oblasti výrazně zasahují i do chování dítěte – obtížně zvládá pravidla chování, vytváří si vlastní nelogické a společensky nepřijatelné postupy.
Koncentrace pozornosti – zaměření a udržení pozornosti,
soustředění se na úkol. Poruchy vznikají na neurologickém
podkladě a projevují se impulzivitou, překotností,
odklonitelností pozornosti, těkáním od jedné myšlenky, činnosti
nebo zájmu k druhému.
Děti nejsou schopné začít pracovat, ke splnění úkolu potřebují
delší čas, práci nedokončují.
Žádné komentáře:
Okomentovat