Příprava na psaní začíná už ve
velmi raném věku. Děti rády napodobují psaní svých rodičů,
dobrodružství začíná, když se dostanou k tužce, pastelce,
kdy uzmou propisku a začnou čmárat. To jsou první přípravy na
dovednost lidstva – psaní.
Intuitivně děti rády použijí velký
formát. Tabu jim nebývají zdi a velké plochy. Tyto první pokusy
se my dospělí snažíme urychleně utnout. Ale při volbě
správných pomůcek je kresba ve svislé poloze pro dětskou ruku a
uvolnění všech velkých i malých kloubků ideální.
Stojací tabule se stává vhodným
dárkem na kreslení našich předškolních dětí. Velká plocha
je inspiruje k velkým a dlouhým čárám, kruhům. S věkem
pak přidávají první kresby lidí, velké hlavy s rukama a
nohama. Přibývají kresby věcí.
Už od prvních pokusů je dobré
pomoci dítěti se správným držením tužky. Budovat návyk se
ukáže výhodnějším, než pozdější přeučování.
Rodiče proto neudělají chybu, když
jedním, dvěma pokusy vloží tužku nebo pero do správné polohy.
Dítě ale nemá ještě ruku zralou a jeho úchop brzy sklouzne do
celé pěstičky. Začne si však všímat a pokusí se správný
úchop brzy napodobit. V předškolním věku už by tento náš
vliv na správný úchop měl být zcela záměrný.
Dítě by se mohlo seznamovat s různými
kreslícími materiály. Na chodníku může kreslit křídou, na
papíře pak tužkou, progresem, pastelkami, štětcem. Určitě
není na škodu vybírat z trojhranných tvarů. Ten dětem
napomáhá správně složit prsty do špetičky. Na kreslení můžeme
vybrat i progressa. U různorodých materiálů mohou nastat
situace, že dítě papír propíše, progresso zlomí. Pro nás je
to další bod, kdy můžeme zasáhnout a mluvit o tlaku na psací
náčiní.
Pokud dítě netuší, že ryje, pak je
dobré otočit list papíru a nechat ho rukou prozkoumat všechny
vrcholky a propadliny, které vytvořilo a vysvětlovat, jak k tomu
došlo.
V pěti letech je pak nejvyšší
čas u špatného úchopu zasáhnout a spolu s vlivem učitelek
v mateřské škole ovlivňovat správné držení. Napomáhá
pak v pozdějším věku rukou dobře a rychle táhnout, při
pozdějším psaní dlouhých záznamů je tato poloha nejvýhodnější,
protože ruka je u ní nejméně namáhána.
Jak tedy s pětiletým dítětem
pracovat? Můžete si hrát i u psaní. Tužku je dobré položit na
ruku tak, aby ležela na prostředníčku a palec s ukazováčkem
utvořily tužce křídla. A máme letadlo, se kterým si můžeme
zalétat. Nebo můžeme udělat tužce „uši „ a s ušatou
tužkou kreslit po papíře.
Můžeme začít různými cestami a
závody, motat klubíčka kočičce. A také nechat dostatek času na
volnou kresbu. Je lákavé nechat děti vybarvovat omalovánky, ale
neměli bychom jako rodič zapomínat na podporu fantazie.
Pokud se chceme uvolňování věnovat
cíleně, pak mohu doporučit různé dokreslovánky, jednotažky a
další uvolňovací pracovní listy, které jsou k volnému
stažení na různých stránkách pro předškoláky. Vždy je
dobré postupovat od jednoduššího ke složitějšímu. Raději
často a kratší úsek, než se snažit jednou týdně cvičení
věnovat hodinu.
Od svislé plochy se postupně
posouváme ke stolečku. I u kreslení je dobré dbát na dobré
sezení, vhodnou židli. Nejlépe takovou aby se nohy dotýkaly
podložky, podlahy. Není dobré, když se dítě u kreslení opírá
celou svou vahou o ruce. Také bychom měli sledovat vzdálenost
hlavy od papíru, popřípadě věnovat pozornost možným očním
vadám. S přechodem do školy nastává pro oko velmi náročné
období a zvýšená zátěž může oko rychle unavit. V tomto
období je proto vhodné při podezření na vadu zraku raději
podstoupit oční vyšetření. Je velmi pravděpodobné, že se
oční vada projeví.
Žádné komentáře:
Okomentovat