Grafomotorika je souhrn
psychomotorických činností při psaní a kreslení. CO si pod
tímto pojmem představit? Ruka vašeho dítěte spolu s mozkem musí
zvládnout obrovský rozvoj. Od velkých čar po nejjemnější linky
budoucího písma. K tomu je třeba, aby pod vedením mozku
spolupracovaly oči i velké a malé skupiny svalů celé ruky.
Vše na sebe navazuje, má
svou posloupnost, nic nejde přeskočit, vynechat. Při nácviku či
nápravě grafomotoriky musíme zjistit aktuální úroveň těchto
dovedností a s ohledem na schopnosti dítěte je rozvíjet. Dítě
potřebuje od malička příležitosti k pohybu, běhání, lezení,
tanci …. doplňte si pohyb, který je vám blízký :-). Dopřejte
jej dítěti dostatek. Získává lepší orientaci v prostoru,
poznává své tělo, zdokonaluje souhru pravé a levé strany těla,
učí se soustředit, počkat …
Bere předměty do rukou,
jeho úchop je stále jistější, postupně zvládá uchopovat i
menší předměty. Vidí Vás psát, zkouší držet tužku. Je
dobře, když bude mít ke kreslení příležitost dle svých
potřeb, volně přístupné pastelky a papír, své místo ke
kreslení. Od prvních pohybů s tužkou dbejte na její správný
úchop, tj. špetkový.
Při špetkovém úchopu
jsou ruka a prsty uvolněné, pohyby jejich svalových skupin jsou
koordinované. Pokud je zafixovaný nesprávný úchop, ruka může
dítě bolet, rychleji se unaví, snižuje se rychlost psaní, dítě
více chybuje, tvary písmen jsou deformované, dítě nebude mít z
kreslení radost, nebude jej vyhledávat.
Zhruba do čtyř let
nemusíte s dítětem systematicky pracovat na grafomotorických
dovednostech, samozřejmě pokud bude mít zájem, grafomotorické
listy mu můžete dát. V tomto období je hlavní podporovat jeho
zájem o kreslení. Vy sami se zajímejte, co dítě
nakreslilo, popište si spolu obrázek, pochvalte mu „čmáranice“,
jsou vývojovým stupněm. Dítě je na cestě, jeho písemný projev
se bude zdokonalovat a Vy jste jeho průvodce.
Pokud po čtvrtém roce
nemá dítě zájem o kreslení, začněte s ním pracovat.
Pravidelně, stačí v kratších intervalech, mějte na mysli
podporu hrubé motoriky, uvolněné klouby ruky. Pro rozvoj jemné
motoriky nabízejte stavebnice, kostky, mozaikové skládanky,
modelujte z plastelíny, malujte prstovými barvami, vyrobte obrázek
z mačkaného papíru nebo nalepte strom z natrhaných kousků
papíru, učte dítě pracovat s nůžkami, při sebeobsluze si
zapnout knoflíky, zip. Pusťte jej do svého světa a dovolte mu s
Vámi pracovat v dílně, kuchyni, vykrajovat perníky, pomáhat při
zpracování těsta, nechejte ho věšet prádlo, ono není tak
jednoduché rozevřit kolíček :-)
Snažte se práci vždy
převádět na hravou formu, vycházejte ze zájmů dítěte, po
cestičce může utíkat pes, jet traktor nebo třeba holčička vézt
kočárek s panenkou. Začínejte u prvků, které dítě zvládá
(např. rovná čára, oblouk, kruh), náročnější přidávejte až
si budete jisti, že dítě má pohyb zautomatizovaný, daří se mu.
Žádné komentáře:
Okomentovat